کردی و آذری + آموزش کامل آموزش ایرانی
کلیپ , فیلم , ایرانی , فیلم ایرانی , کلیپ ایرانی , آموزش , ایرانی
کلیپ , فیلم , ایرانی , فیلم ایرانی , کلیپ ایرانی , آموزش , ایرانی
آموزش
به دستور کار گزار ساماندهی سایت های ایرانی محتوای مطلب مورد نظر کـه مجرمانـه بررسی و حذف شد
این مطلب درون مورد آموزش متنی محلی مـی باشد
آموزش کردی- کردی (ههلپهرکی: دانلود کامل فیلم نامزدی لری Helperkê، دانلود کامل فیلم نامزدی لری ههلپهرین، Helperîn: یدن)، ی گروهی و شامل چند نوع است. دانلود کامل فیلم نامزدی لری درون تمامـی این ها گروه که به صورت حلقهای دور هم گرد آمدهاند از چپ به راست حول نقطه ای مـیگردند.
در کردی یک نفر راهنمای صف ندگان مـیشود و با چرخاندن دستمال و آغاز حرکات را بـه بقیـه منتقل مـیکند.
به این فرد راهنما «سرچوپیکش» گفته مـیشود. دانلود کامل فیلم نامزدی لری درون صف هر با دست چپ، دست راست نفر بعد را مـیگیرد کـه اصطلاحاً این حالت را "انی" مـینامند. گاهیـانی به معنی انتهای صف نیز مـیآید.در کردی شیوه گرفتن دست همدیگر توسط افراد گروه بستگی به نوع دارد.
انواع کردی
از های کردی مـیتوان دیلان، چهپی، سیپییی، گهریـان و غیره… را نام برد.
چهپی یـا چوپی کردی ساده و دستهجمعی نسبتاً آرامـی هست که درون ابتدای مراسم از آن استفاده مـیشود.
در برخی های کردی مانند گهریـان که بسیـار سریعی هست یکی از ندگان روبروی صف مـیایستد و با دو دستمال بلند درون دست بـه ادامـه مـیدهد کـه به این حالت درون کردی «دودستماله» مـیگویند.
سێپێێی (یـا سپیی) نیز کردی نسبتاً تندی هست که منشأ آن مناطق مکریـان مانند مـهاباد و پیرامون آن بودهاست.
دیلان ی کردی گروهی هست که یک درون مـیان پسر و دست همدیگر را مـیگیرند.
کردی درون زمان های قبل از اسلام ذکری بود به منظور خداوند وهمچنین درون اکثر مواقع آنرا درون مقابل معبد آناهیتا و برای باز گو وقایع جنگهایشان بـه نمایش مـی گذاشتند.
های محلی با موسیقی کردی پیوندی ابدی داشته و معمولاً زنان و مردان عشایر درون مراسم شادی به دور از ابتذال دایره وار دست یکدیگر را گرفته به پایکوبی مـیپردازند، درون اصطلاح محلی این حالت را گنم و جو (یعنی گندم و جو) مـینامند (در منطقه مـهاباد به آن رَشبَلک مـیگویند).
تقسیمبندی های کردی :
های محلی کردی را به دو دسته مـیتوان تقسیم نمود:
۱- های مذهبی
۲- هادی محلی کردی (عشیرهای)
الف – های مذهبی:
آموزش -منظور از این ها، حرکات پر شور درون اوایش مـیباشد که به سماع معروف بوده و در تکایـا اجرا مـیشود درون این نوع دراویش درون عالم بیخودی حرکات سر و گردن خود را موسیقی ریتمـیک هماهنگ کرده اصطلاحاً درون وجد به سماع مـیپردازند.
ب – های محلی کوردی عشیرهای:
آموزش -های محلی کردی را مـیتوان از ریشـه دارترین و کهنترین ها دانست. هل پرین (حمله ) یـا کردی درون گذشته صرفاً با هدف آماده سازی و تقویت نیروی جسمانی و روحی مردم مناطق شین انجام مـیشد چرا که مردمان این مناطق درون گذشتههای نـه چندان دور همواره شاهد جنگهای قبیلهای بودند و همـین امر حفظ و آمادگی همـیشگی را طلب مـیکرد لذا مردمان این مناطق درون وقفههای بین جنگها و به مناسبتهای مختلف دست درون دست یکدیگر آمادگی رزمـیو شور و همبستگی پولادین خویش را به رخ دشمنان مـیکشیدند.
کردی را یک رزمـیمـیدانند که دارای صلابت و متانتی خاص بوده و یـاد آور یکپارچگی این مردمان غیور درون تمامـی ادوار مـیباشد.
در های کردی تمامـی ندگان به سر گروه چشم دوخته و با ایجاد هماهنگی خاصی وحدت و یکپارچگی یک قوم ریشـه دار را به تصویر مـیکشند برخی های کردی دارای ملودیـهای خاصی بوده و توسط گروهی از زنان ومردان اجرا مـیشوند و در برخی از ها یکی از ندگان از دیگران اجرا شده و در وسط جمع به تنـهایی به هنرنمایی مـیپردازند و در این حالت معمولاً نده دو دستمال رنگی درون دستها نگه داشته و با آنـها بازی مـیکند که اصطلاحاً به این نوع دو دستماله مـیگویند و بیشتر درون کرمانشاه مرسوم است.
نمایشـها و های کردی را مـیتوان به چند قسمت اصلی ذیل تقسیم کرد:
۱- گه ریـان ۲- پشت پا ۳- هه لگرتن ۴- فه تاح پاشا۵- لب لان۶- چه پی ۷- زه زنگی ۸- شـه لایی ۹- سی جار ۱۰- خان امـیری
گهریـان :
آموزش - کردی گهریـان:گهریـان درون زبان کردی به معنی گشت و گذار و راه رفتن بوده و حرکات مختص این نیز معنای گشت و گذار درون ذهن تداعی مـیکنند.
گه ریـان دارای دو مقام بوده که یکی متعلق به مناطق روستایی و دیگری مناطق شـهری مـیباشد این نرم و آهسته و با لطافتی خاص شروع شده و به تدریج تندتر مـیشود. ملودی مربوط به این با تنوع درون ریتم و نوساناتی درون اجرا که تا پایـان ادامـه مـییـابد.
در این درون واقع تاثیر گشت و گذار درون زندگی کردها به نمایش گذاشته مـیشود و تنوع ریتم درون این گویـای تجربیـاتی است که درون گشت و گذار به دست مـیآیند و مـیتوان گفت این زیبا تبلیغی است برای خوب نگریستن درون اشیـاء و طبیعت.
در این کردی زندگی با فراز و نشیب و زیر و بم هایش به تصویر کشده شده و بر ضرورت بینایی وب تجربه برای رویـارویی با رودخانـه پر تلاطم زندگی تاکید مـیشود. این ، ندگان را برای های پر تحرک تر بعدی آماده مـیکند.
تقریباً درون کل مناطق شین ملودی این به شکلی یکسان نواخته مـیشود و در این نخستین حرکت با پای چپ آغاز شد و حرکت پای دیگر همواره با سر ضربهای دهل که معمولاً باریتم دو تایی اجرا مـیشوند عوض مـیشود.
پشت پا:
کردی پشت پا:پشت پا ی است که کمـی تندتر از گه ریـان اجرا شده و در بیشتر مناطق شین مخصوص مردها مـیباشد پشت پا همانطور که از نامش پیداست انسان را به هوشیـاری و به کارگیری تجارب مـیخواند که تا مبادا شخص درون زندگی ازی پشت پا بخورد.
کردی ههلگرتن :
هه لگرتن درون لغت به معنای بلند چیزی مـیباشد. این کردی بسیـار پر جنب و جوش و شاد اجرا مـیشود که با شور و جنب و جوش بسیـار به سوی هدف روانـه است. ریتم تند ملودی مخصوص این کردی هر گونـهالت و خمودی را نفی کرده و بر اهمـیت نشاط و هدفمندی درون زندگی تاکید دارد.
فتاح پاشایی :
فتاح از نظر لغوی به معنی و پایکوبی است.
ملودی این کردی درون سر تاسر کردستان به شکلی یکنواخت و با ریتمـی تند اجرا مـیشود و لذا این کردی بسیـار پر جنب و جوش مـیباشد بیشتر مردم کردستان از این استقبال مـیکنند. این نشانگر انسانی است که به شکرانـهب موفقیتها و استفاده از نعمتهای خداوندی خوشحالی خود را به نمایش گذاشته است.
کردی لب لان :
این با ریتمـی نرم و آهسته پس از فتاح پاشا اجرا مـیشود و مـیتوان درون آن لزوم تنوع درون زندگی را مشاهده کرد. پس از اجرای پر جنب و جوش ها گه ریـان، پشت پا، هه لگرتن و فتاح پاشا به ضرورت، ندگان لب لان مـیند که تا کمـی استراحت کرده و تجدید قوا کنند لب لان درون واقع انسان را از غلبه احساسات زودگذر نـهی کرده، وی را پس از طی مرحله ضروری شور و مستی به قلمرو تفکر دور اندیشی و باز نگری رهنمون مـیسازد درون این ، شرکت کنندگان آرامش خاصی را احساس مـیکنند.
کردی چهپی :
چهپی همانطور که اسمش پیداست به معنای چپ مـیباشد ملودی این آهنگ با وزن دو تایی اجرا شده و در بیشتر مناطق شین از جمله کرمانشاه، کردستان، سنجابی، بسیـار از آن استقبال مـیشود.
فلسفه این کردی قوت بخشیدن به قسمت چپ بدن مـیباشد چرا که معمولاً قسمت چپ بدن درون انجام امور روزمره نقش کمتری داشته و به مرور زمان تنبل مـیشود و برای استفاده متعادل از تمامـیت جسمانی همواره حتما بکارگیری اعضاء سمت چپ بدن آنـها را تقویت کرد.
به همـین منظور درون چه پی قسمت چپ بدن تحرک بیشتری یـافته و از خمودگی خارج مـیگردد. درون منطقه کرمانشاه بیشتر زنـها از این استقبال مـیکنند.
کردی زهنگی یـا زندی :
در این ندگان یک قدم به جلو گذاشته و سپس یک قدم به عقب مـیروند و این حالت که تا پایـان ادامـه مـییـابد درون این ضرورت احتیـاط، دور اندیشی و تجزیـه و تحلیل عملکرد از جانب انسان به تصویر کشیده مـیشود. درون واقع درون این سنجیده گام برداشتن تبلیغ مـیگردد.
کردی شـه لایی :
این را که با ریتم لنگ اجرا مـیشود مـیتوان یک تراژدی شکست دانست درون این کردی قدمـها لنگان لنگان برداشته مـیشوند که تا شکست درون برابر چشمان حضار ترسیم گردد و در ترسیم این مصیبتی زبان به سخن نگشاید.
کردی سه جار :
این نوع کردی با ریتم آرام و گاهاً تند است که همان طور که از اسمش بر مـیآید به معنی سه بار (سێ درون رسم الخط کوردی) است که درون آن سه حرکت پا و سه حرکت به جلو وجود دارد و به گونـهای یـاد آور عدد مقدس ۳ درون فرهنگ فلکلوریک کردهاست.
آموزش بلوچی
آموزش - بلوچی -بر گونـههای مختلفی تقسیم مـیشود کـه هر کدام درون مناسبت ویژهای بـه اجرا گذاشته مـیشوند؛ درون یک تقسیم بندی مـیتوان بلوچی را بـه دو نوع مردانـه و زنانـه تقسیم بندی کرد (اگرچه این ها درون گذشته بـه صورت گروهی مرد و زن نیز اجرا مـیشدهاند).
از انواع زنانـه بلوچی مـیتوان بـه چاپی اشاره کرد کـه صورت ویژه آن کوبیدن متناوب پا بر زمـین بـه دنبال ضربهای مشخص ساز دایره مـیباشد.
در مـیان های مردانـه بلوچ نیز مـیتوان بـه شمشیر و یـا صورت ساده تر آن یعنی چوب اشاره کرد کـه به همراه دهل و ساز (به زبان بلوچی دول و ساز) اجرا مـیشوند.
بلوچی آمـیزهای هست از حرکات ریتمـیک دستان رنانی کـه پر از النگوهای نقرهای است. همانند آنچه کـه در دوره پهلوی درون ایران و توسط گروهای فلکلور رایج بوده است.
محلی لری درون کهگیلویـه و بویراحمد:
آموزش -در استان کهگیلویـه و بویراحمد مردان و زنان پایبند بـه فرهنگ و اصول قومـی و عشایری خود بـه مانند دیگر بخش های قوم بزرگ لر از ویژگیـهای فرهنگی و اجتماعی خاصی تبعیت مـی کنند ، کـه این نمودهای فرهنگ قومـی از ریشـه مشترک ، تنومند و دیرین فرهنگ قوم بزرگ لر هستند. یکی از این مقولات و حرکات موزون درون نزد لرهای کهگیلویـه و بویراحمد است.
چوب بازی مردان و نیز دستمال بازی زنان درون بین مردمان سرزمـین چهارفصل کهگیلویـه وبویراحمد متداول است.
چوب بازی :
آموزش -چوب بازی مردان کـه ترکه بازی نیز گفته مـی شود سنبل خشونت ، شور ، هیجان و نیز تند و
خشن و پر تحرک است.
چوب بازی یـا ترکه بازی ی هست جدی و پرتحرک کـه تقویت روحیـه جنگ آوری و آفندی را درون خود دارد.بدین سان کـه یکی از مردان چوب بلندی را کـه به قطر ۲ که تا ۳ سانتیمتر و ارتفاع ۵/۱ متر و بیشتر از نوع ترکه هست ، بدست مـی گیرد و وظیفه اش فرود آوردن ترکه یـا چوبدستی و زدن ضربه بـه پای طرف مقابل است. مع بر آن سعی هست تا چوبدستی را با حرکت چوب خود دفع کند و مانع اصابت چوبدستی بـه پایش شود.در خلال این مدت شـهنا زن ﴿ سرنا زن ﴾ تبیره زن بهکارشان ادامـه مـی دهند و با چند بار رفت و برگشت طرفین کـه هماهنگی با ساز و دهل دارد.
در فرصتی مناسب چوبدستی کوچکتر کـه در دست ضارب هست ، اشتلم کنان فرود مـی آید و قبل از فرود آمدن ضربه ، های و هوی و ناورد ضارب بـه گوش تماشا چیـان مـی رسد.
ضارب وظیفه دارد چوب بزرگتر را کـه آلت دفاعی هست بردارد و چوب کوچکتر را بـه دست مضروب یـا فرد دیگری بدهد.در صورت متشخص بودن متهاجم به منظور رعایت احترام او ، یکی از اطرافیـان کـه اغلب از منسوبان او هست چوب دفاع را از او مـی گیرد . درون این مـیان هم تعارفات بـه گونـه ای عجولانـه رواج دارد.و دور تسلسل ادامـه مـی یـابد که تا توشمال یـا مـهتر ﴿ ساز و دهل زن ﴾ بعد از یکی ، دو ساعت پایـان بازی را اعلام مـی کنند و آنگاه زنان کار را از سر مـی گیرند.
چوپی یـا دستمال بازی :
آموزش - زنان کـه چوپی گفته مـی شود بر دو نوع سه پا و پنج پا هست ، کاملا آرام و ملایم و خالی از نشاط و شور و نمادی از متانت و بردباری و تحمل مشقاتی هست که درون طول تاریخ بر زنان روا شده است.
زنان بـه گونـه گروهی ملبس بـه لباس های زینتی درون مـیدان بـه صورت دایره هست که با داشتن دو تکه دستمال رنگی درون هر دو دست بصورتی آرام و با نظم کامل انجام مـی شود . این خود احترام عمـیق بـه زن را بـه اثبات مـی رساند و دو گونـه نیز درون یک زمان انجام نمـی پذیرد.
در این زنان صفی دایره شکل تشکیل داده و بصورت هماهنگ و منظم دستمال های رنگی را کـه در دستان خود دارند درون هوا مـی چرخانند ، توام با منظم و آهنگین پا.این با همراهی ساز و دهل و سرنا است.
محلی بختیـاری
عروسی
در مراسم عروسی زن ومرد بطور گروهی باهم مـیند و با اینکه قید و بند حجاب کاملاً درون این منطقه وجود دارد ر(البتهبرایغریبهها)، درون مراسم شادمانی شرکت آنـها درون های گروهی مجاز هست و مـیتوانند دست درون دست دیگر ندگان با آهنگ ساز و دهل بند.
دستمال
محلی زنان درون این هنگام تماشایی است، زیرا زنان با لباسها ی رنگارنگ و زیور آلات مخصوص، درون دستمال شرکت مـیکنند. دو عدد دستمال درون دو دست خود مـیگیرند و با تکان دست و پا و جلو و عقب رفتن، درون محیط دایره فرضی مـیند، درون حالی کـه تماشاگران آنـها را درون بر گرفتهاند هرکه قدرت تحمل بیشتری را داشته باشد مورد تشویق تماشاچیـان قرار مـیگیرد.
آرام
در این نوع ، ندگان سه قدم بـه طور ضربی بـه جلو بر مـیدارند و دو قدم بـه عقب بر مـیگردند و این رفتار طوری تنظیم شده هست که از دایره منظم خارج نمـیشوند، ریتم این نوع بـه نسبت های دیگر بختیـاری آرام است.
تـند
در این نوع نیز حرکات پاها مثل آرام هست با این تفاوت کـه ریتم تندی دارد. اجرا کنندگان دستمالها را تندتند بـه دور سر مـیچرخانند و روی شانـهها مـیاندازند. گامها نیز بـه صورت تند بـه طرف جلو برداشته مـیشوند ولی ندگان بـه عقب بر نمـیگردند.
مجسمـه
این با آهنگ ساز اجرا مـیشود. هر وقت کـه نوای ساز قطع مـیشود، کننده نیز درون همان حال بـه آن حالتی کـه آخرین لحظه آهنگ بوده، درون جای خود مـیایستد و تا آهنگ بعدی نواخته نشده حق ندارد از خود حرکتی ظاهر نماید. مـهارت نده درون حالتی مشخص مـیشود کـه بتواند بـه موقع توقف کند و به موقع حرکت نماید.
عربی
آموزش - عربی یـا شرقی یـا خاورمـیانـهای، کـه در غرب بـه « شکم» Belly dance شـهرت یـافتهاست، ی عموماً ویژهٔ زنان است. شاید اطلاق نام " شکم" بـه این نوع چندان بامسمـی نباشد چرا کـه در عربی اکثر قسمت های بدن بـه کار گرفته شده و مـهمترین حرکت های این ،حرکت های است.
این و موسیقی مربوط بـه آن تقریبا همان موسیقی و دوران ساسانیست. خسرو پرویز کـه بسیـار بـه هنر علاقمند بود از سراسر ایران هنرمندان را گردآوری کرده و زمـینـه رشد آنان را فراهم مـی نمود. درون این زمان موسیقی ساسانی و ساسانی شکل گرفت.
پس از یورش اعراب چون اعراب ساز و موسیقی نداشتند این موسیقی درون دربار بنی عباس دوباره شکوفا شد و هنرمندان ایرانی دوباره بـه هنرنمایی پرداختند. اما از آنجا کـه پس از حمله اعراب بسیـاری از اسناد تاریخی سوزانیده شد ، مستندات زیـادی از و موسیقی ساسانی باقی نماند و به اشتباه این و موسیقی را عربی نام نـهادند درون حالی کـه در عربستان اصلا سازی درون کار نبود کـه موسیقی و را درون پی داشته باشد.
البته درون مورد تاریخ و پیدایش عربی تئوری های دیگری نیز وجود دارد کـه منشا این خاورمـیانـه یـا شمال افریقا بوده است.
، معمولاً بـه حرکتهای انسان کـه برای بیـان یک حالت انجام مـیگیرد گفته مـیشود. مـیتواند درون یک محیط اجرایی، روحانی یـا اجتماعی اجرا شود. واژهٔ همچنین به منظور نشان های موزون و ترازمند جانداران و اشیـاء دیگر بـه کار مـیرود مانند برگها، باد و …
، بر خلاف برخی از فعالیتهای انسان آغازین مانند ساخت ابزارهای سنگی، شکار نقاشی درون غار و غیره، هیج نوع جسم فیزیکی از خود بـه جای نمـیگذارد. بنابراین صحبت درباره زمان ورود بـه فرهنگ بشر غیرممکن است. با این وجود، قطعاً بخش مـهمـی از مراسم، تشریفات، جشنها و سرگرمـی بدویترین تمدنهای بشر بودهاست. باستان شناسی ردپاهایی از را درون دوران قبل از تاریخ از جمله درون نقاشیهای مقبرههای مصری درون حدود ۳۳۰۰ پیش از مـیلاد و نقاشیهای پناهگاه صخرهای بیمبتکا درون هند نشان مـیدهد.
یکی از بدویترین کاربردهای سازمانیـافته درون بازگویی نمایشی داستانهای اساطیری بودهاست. درون واقع قبل از معرفی زبانهای نوشتاری، یکی از روشهای اصلی انتقال این داستانها از نسلی بـه نسل دیگر بود.
گرچه و موسیقی بـه دوران قبل از تاریخ برمـی گردند، معلوم نیست کـه کدام یک «زودتر» بـه وجود آمدهاست. با این وجود از آنجا کـه «ضربآهنگ» و «صدا» درون نتیجه حرکت ایجاد مـیشوند و موسیقی مـیتواند حرکت را القا کند، بـه نظر مـیرسد کـه رابطه این دو ( و موسیقی) همواره بـه شکل همزیستی بودهاست.
بسیـاری از شکلهای آغازین موسیقی و با هم ایجاد و اجرا شدهاند. این تکامل دوگانـه درون دوران مختلف ادامـه داشته و باعث ابداع گونـههایی از / موسیقی شدهاست، از جمله: دیسکو، سالسا، الکترونیکا و هیپهاپ. برخی از سبکهای موسیقی مانند موسیقی باروک و باروک موازی دارند، درون حالی کـه سبکهای دیگر بـه طور جداگانـه ایجاد شدند: موسیقی کلاسیک و باله کلاسیک.
هر چند همراه با موسیقی است، مـیتوان آن را بـه طور مستقل ارائه کرد یـا از آهنگ خود استفاده نمود ( پا). های همراه با موسیقی، بسته بـه سبک ممکن هست با موسیقی همزمان باشند یـا نباشند. ی کـه بدون موسیقی اجرا مـیشود، « با ریتم خود» نامـیده مـیشود.
به افرادی کـه به انجام مـیپردازند نده مـیگویند و به خود کنش، یدن یـا گفته مـیشود.
انواع درون فرهنگ های مختلف:
باله
باله کلاسیک
باله نئوکلاسیک
باله مدرن و یـا معاصر
سنتی و یـا ملی :
با شمشیر، سیستان
سیستانی
آذربایجانی
تاجیک
گرجی
ایرانی
کردی
عربی
هندی
فولکلوریکو
لری
بندری
شمالی یـا گیلانی
بلوچی
اسپانیـایی
فلامنکو
بالروم:
چاچا
سالسا
تانگو
دیسکو
پازا دبله
آئینی:
سماع
های شیطان درون سریلانکا
درون نواحی مختلف ایران:
عناوین نواحی را از شمال البرز آغاز مـیکنیم.
درون گیلان:
مردانـه گیلان درون پی پیروزی کشتی گیران و نواختن رقاصی مقام یـا ی مقام، توسط سرنا و نقاره از سوی مردان بـه اجرا درون مـیآید. نده دستها را بر کمر مـیگذارد و تنـها با پیش و پس پاها، بـه اجرای ی مـیپردازد کـه "پابازی" نام دارد. رایج زنان این منطقه قاسم آبادی است. نده دو لیوان یـا استکان را با هر دست خود برداشته کـه در اصطلاح بـه آن دس سنج گفته مـیشود. درون واقع تنظیم ریتم نده، توسط ضربات استکانها یـا اشیـا فلزی دیگری صورت مـیگیرد. دیگر زنانـه این منطقه، چراغ هست که مجری با قرار پایـه چراغ گردسوز روشن بر دندانهای خود و ایجاد حالتی خاص، بـه مـیپردازد. درون گیلان انفرادی است.
درون مازندران:
سما، لاک سری سما یـا چکه سما، تقریبا رایج ترین و در حال حاضر یگانـه همـه مناطق طبری زبان است. این ، عموما بـه صورت فردی و گاه بـه صورت جمعی بـه اجرا درون مـیآید. اگر چه سما ی زنانـه هست ولی گاه مردان نیز درون اجرای شرکت مـیکنند. لاک سری سما ی تند و پرشتاب هست که با لرزش مواج و عمودی اعضای بدن همراه است. این ، عاری از فیگورهای متنوع هست و درون اجرای دسته جمعی آن، افراد نده بـه طور مستقل و بدون ارتباط با یکدیگر عمل مـینمایند. چکه سما اگر چه ی متعلق بـه شمال البرز است، اما درون اکثر آبادیهای کوهستانی و کوهپایـه ای جنوب البرز نیز مورد استفاده است.
درون کردستان، کرمانشاه و لرستان
درون کردستان، هریره نامـیده مـیشود، نامـی کـه در شمال خراسان با تحریف، بـه نوع خاصی از گفته مـیشود. کردستان نیز از مناطق کم نظیر تنوع درون ایران محسوب مـیشود. های گروهی مردانـه، زنانـه و انفرادی از گونـههای مختلف درون این منطقه هستند. درون کرمانشاه نیز های سه چار، گردیـان(گریـان)، چپی، فتاپاشایی و خان امـیری، تنـها چند نمونـه از مجموعه این منطقه بـه شمار مـیآید. درون لرستان نیز تنوع قابل توجه است؛ علاوه بر شمشیربازی و ترکه بازی، نوعی چپی، همانند چپی کرمانشاهی نیز متداول است.
درون بلوچستان:
در بلوچستان هایی چون دولت، چاپ زابلی، زابلی، گران چاپ، سه چاپ، کلمپور، چوچاپ، شمشیر بازی و دوچوبه رواج دارد. مرکزیت این گروه از ها درون دلگان است. درون منطقه مـیرجاوه نیز هایی چون چاپ سرحدی، یک لت، دو لت و سه لت رایج هست که همانند چوب بازی خراسانی است.
درون سواحل جنوبی:
تا چند دهه پیش، درون بنادر و سواحل جنوبی کشور، های متفاوتی رایج بوده است. معمول شدن انواع های عجیب و غریب و مفصل عربی و آفریقایی مانند های رزیف، کووایی، شابوری لافت و ذاکری از نمونـه این گونـه ها هستند.
درون آذربایجان:
در آذربایجان گروه ندگان با انطباق تحرک و مـهارتی مثال زدنی حرکاتی را بـه نمایش مـیگذارند کـه این درجه تعالی و ترتیب را بـه سختی مـیتوان درون های دیگر اقوام فلات جستجو کرد. ندگان بـه گروههای متعدد و چند نفره تقسیم شده سپس هر یک بـه نوبت گوشـه یـا بخش خاصی از خود را بـه اجرا درون مـیآورند. ورزیدگی، چستی و چابکی، از ملزومات کار ندگان است."یـاللی" بازگو کننده موضوعات تاریخی، مورد تجاوز قرار گرفتن، احساس خطر، بازگشت بـه خود و ایجاد وحدت به منظور دفاع است. "قایتاغی" درون بردارنده مفاهیمـیچون رفع اختلافات درونی، گرفتن دستور مقاومت و بیعت از سردسته، بسیج عمومـیبرای راندن دشمن، سوار بر اسب بـه سوی مـیدان جنگ است."لزگی" با مضامـینی چون جنگ، مبارزه با دشمنان درون دو جبهه، رشادت و از جان گذشتگی،ب پیروزی، شور و شوق پیروزی، وحدت و همبستگی ابدی همراه است.
درون خراسان:
چوب یـا بـه گفته بومـیان خراسان چوب بازی از های جمعی و پرتحرک هست و حالات و پزهای آن، بر جنبههای رزمـیو حماسی آن حکایت دارد. این بازی از آغاز که تا پایـان با سرنا و دهل همراهی مـیشود.
درون عشایر:
در مـیان ایل قشقایی مشـهورترین هلی نام دارد کـه در سه قسمت و با سه ریتم متفاوت بـه اجرا درون مـیآید. آخرین قسمت این کـه دارای شتاب و سرعتی فوق العاده هست به لکی و کلواری مشـهور است. بختیـاریها علاوه بر چپی از دو نوع حماسی سود مـیبرند کـه یکی از آنـها با شمشیر و دیگری با ترکه است.
کنشی هست انسانی بر مبنای حس و حرکت جهت ابراز حسی پرشور و فزاینده به منظور دنیـای پیرامون کـه بیـان کننده یک حالت، تجربه و یـا درک باشد. مـیتواند درون یک محیط اجرایی، روحانی یـا اجتماعی اجرا شود.
یکی از رشتههای هنرهای نمایشی و از هنرهای هفتگانـه بـه شمار مـیآید کـه متشکل از مجموعه حرکات هدفمند انسانیست. این حرکات ارزش و معنای سمبولیک و زیبائیشناسانـهای دارند کـه به وسیله کنشگران و تماشاگران بـه عنوان پدیدهای بـه نام درون یک فرهنگ خاص شناخته شده است. را مـیتوان بر مبنای سبک پردازی، زبان حرکتی نده، یـا پیشینـهٔ تاریخی و مکانیاش بـه انواع مختلف دسته بندی کرد و شرح داد. همچنین انواع دیگری از فعالیتهای بدنی و فیزیکی انسانی را نیز مـیتوان درون شمار گنجانید، مانند هنرهای رزمـی، ژیمناستیک، شنای موزون، سیرک و انواع دیگر.
معرفی ساری گلین
ساری گلین بـه زبان ترکی عروس زرد یـا عروس موطلائی است. ساری گلین درون افسانـه های اقوام ترک مثل آذربایجانی ها و ترکمن ها بسیـار معروف است. داستان از این قرار هست که عروس موطلائی یـا همان ساری گلین دزدیده شده و ترانـه ساری گلین درون حسرتش سروده شده است. این ترانـه بسیـار زیبا و ماندگار است.
ساری گلین درون ریتم ۴*۳ اجرا مـی شود و با توجه بـه مطالبی هم کـه در بالا ذکر شد حزن و اندوه خاصی درون خود دارد. این اکثرا توسط خانم ها اجرا مـی شود.
ماهنی ساری گلین بـه دو زبان ترکی و فارسی:
.
ساچین اوجون هؤرمزلر
گولو سولو درمزلر
ساری گلین
بو سئودا نـه سئودادیر ؟
سنی منـه وئرمزلر
نئیلیم آمان، آمان
ساری گلین
بو دره نین اوزونو
چوبان قایتار قوزونو
نـه اوْلا بیر گون گؤرم
نازلی یـاریمـین اوزونو
نئیلیم آمان، آمان
ساری گلین
عاشیق ایللر آیریسی
شانا تئللر آیریسی
بیر گونونـه دؤزمزدیم
اوْلدوم ایللر آیریسی
نئیلیم آمان ، آمان
ساری گلین
کردی و آذری + آموزش کامل آموزش ایرانی
[ سنتی | آموزش ایرانی آذری و کردی دانلود کامل فیلم نامزدی لری]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 15 Aug 2018 14:19:00 +0000